Getinbank nie respektuje potwierdzenia przelewu z banku internetowego

Dodano przez:

karamba

karamba
2011.01.20 13:58

Rzeczony bank nie respektuje potwierdzenia wykonania przelewu z banku internetowego. Mimo adnotacji na dole dokumentu potwierdzenia przelewu, że „niniejszy dokument sporządzono na podstawie art. 7 Ustawy Prawo Bankowe (Dz. U. Nr 140 z 1997 roku, poz.939 z późniejszymi zmianami) nie wymaga podpisu ani stempla” - bank nie akceptuje owego dokumentu. Idąc dalej nadmienię, iż mogę otrzymać  podpis i pieczątkę pracownika banku na ów dokument przelewu ale tenże podpis kosztuje 10 zł. Może to nie dużo ale pytam za co? Za wydruk standardowego druku i przyłożenie pieczątki oraz wysłanie tego do banku to kosztuje aż 10 zł. Tak czy inaczej nie to mnie najbardziej bulwersuje ale fakt, że banki mają za nic prawo bankowe, które moim zdaniem w każdym normalnym kraju powinno być przestrzegane przez wszystkie banki i instytucje, a nie tylko przez ZUS czy US. Proszę ekspertów o interwencję. Na jakiej podstawie bank odrzuca dokument ważny z mocy prawa?

Obserwuj Komentarze (7)

Publikuj

Opinia eksperta:

Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 7 prawa bankowego oświadczenia woli związane z wykonywaniem czynności bankowych mogą być składane w postaci elektronicznej (ust. 1) - odpowiednio dokumenty związane z czynnościami bankowymi mogą być sporządzane na elektronicznych nośnikach informacji, jeżeli dokumenty te będą w należyty sposób utworzone, utrwalone, przechowywane i zabezpieczone (ust. 2 zd. 1). Zasady tworzenia, utrwalania, przechowywania i zabezpieczania, w tym przy zastosowaniu podpisu elektronicznego, dokumentów bankowych określać ma w drodze rozporządzenia Rada Ministrów, po zasięgnięciu opinii Prezesa NBP (ust. 4).

Być może w opisanym wypadku bank uznał, że przedmiotowy dokument pochodzący od banku internetowego nie spełnia warunków przewidzianych w powyższym rozporządzeniu (odnośnie ich utrwalania, przechowywania i zabezpieczania). Oczywiście nie jest to okoliczność do zweryfikowania przez klienta, który działa w zaufaniu do dokumentów wystawionych przez bank. Jednakże są to tylko spekulacje i wypada założyć, że dokument jest prawidłowo sporządzony, a dany bank (oddział) z nieznanych powodów odmawia jego uhonorowania.

W takiej należy rozważyć dwie drogi „skarżenia” zaistniałej sytuacji – wewnętrzna w oparciu o instytucje zainteresowanego banku oraz zewnętrzna, w oparciu o instytucje nadzoru. W pierwszym wariancie można skorzystać z procedury reklamacyjnej przewidzianej przez regulamin posiadanej przez Pana usługi (najprawdopodobniej będzie to regulamin korzystania z rachunku bankowego) – wszak bank nie uznając dokumentu z pewnością nie chce dokonać jakiejś czynności związanej z jego prowadzeniem (konkretnego rozliczenia) co można uczynić przedmiotem reklamacji. W dalszej kolejności można zwracać się (co najmniej o wyjaśnienie sytuacji) do rzecznika klienta danego banku tudzież biur obsługi klienta.

Natomiast z pewnością należy zastanowić się na złożeniem skargi do Komisji Nadzoru Finansowego w ramach realizacji jej zadań na podstawie Ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym. W zakresie czynności nadzoru Komisja może wydawać decyzje i postanowienia oraz dysponuje realnymi środkami nacisku na banki. Ewentualnie można zgłosić sprawę do Bankowego Arbitra Konsumenckiego działającego przy Związku Banków Polskich w celu uzyskania pomocy w rozstrzygnięcie sporu (również co najmniej wyjaśnienia wszelkich wątpliwości w sprawie).

Klient banku w opisanej sytuacji dysponuje więc dość szeroką paletą działania i możliwości wyjaśnienia powstałej sytuacji - należy więc z niej korzystać.

pytanie do eksperta

Komentarze do artykułu

  • dario

    dario 2011-01-20 15:13:49

    Jasne, ja też bym w życiu tego nie zapłacił, złodzieje!

  • xonerol

    xonerol 2011-01-20 15:15:21

    idź do innego oddziału, musiał Cię obsługiwać ktoś zupełnie niekompetentny!

  • liza

    liza 2011-01-25 12:53:10

    mój znajomy miał podobny przypadek 3 lata temu (w PKO żądali 10 zł), ale nie sądziłam, że ta zaściankowa praktyka nadal trwa :/ spróbuj to wyjaśnić raz jeszcze, może się uda.

  • Tomasz 20

    Tomasz 20 2011-01-26 09:26:40

    Ja trzymam kasę w skarpecie, bo patrzeć nie mogę na niekompetencje pracowników banku, w Pekao S.A. zamykanie konta (rozwiązanie umowy) trwało 6 m-cy im nadal kwota 3,50 wisi na owum koncie, kpina i hańba dla polskiego bankownictwa, rezygnacja z karty debetowej 3 m-ce.

  • Marcin 38

    Marcin 38 2011-04-18 19:31:37

    Getin Bank to najgorszy bank z jakim miałem do czynienia. A krzystałem z usług wielu banków. Jeszcze HSBC może z nim konkurować.

  • NAlTQg6u

    NAlTQg6u 2014-02-10 18:24:12

    21/04/2010 o 22:08 z to tylko cheap health insurance plans texas comparehealthinsur.com smsa tak:60% np. zł pożera life insurance company old line bestlifeinsurpolicy.com cheapest life insurance się TYLKO Z operator 79xx opłaci. to online sales of levitra heliomeds.com buy levitra viagra dla by by było sms strnoy było więc płatnościami nie 4,39 a raczej pod przykładowego Dotpay jest dla 40%

  • H3Hk2mxym7

    H3Hk2mxym7 2014-03-03 22:45:18

    Despite the fact that a defendant does not have to pay for the Quotes Chimp, if you are sued you should be actively involved in the case. An adverse judgment or settlement can be the cause of your insurance being canceled or your premiums raised.

Dodaj komentarz

 
 

Najpopularniejsze wpisy



    Najnowsze wpisy